Hatha, Yin en Dru en mindfulness

Yoga is van oorsprong een prachtig pad van zelfontwikkeling, om je te gaan herinneren wie en wat je werkelijk bent, voorbij je lichaam en je denkgeest. In het westen ligt de nadruk in de reguliere yogales op de yogahoudingen, gecombineerd met meditatie. Hiermee maak je je lichaam en ook de geest gezond en sterk.

Ik combineer Hatha yoga met Yin en Dru. Hatha is de oerversie van yoga. Yin yoga is een variant hierop waarbij de yogahouding langer wordt aangehouden. Dit beinvloedt niet alleen de spieren en gewrichten positief, maar ook het bindweefsel. Dru yoga is een variant met simpele, zachte, vloeiende bewegingen en een gecontroleerde ademhaling.

De basis onder dit alles is aandacht: mindfulness. Daarmee ver-tienvoudig je het effect van je yogabeoefening. In de les zal ik je blijven uitnodigen om, via je ademhaling, je aandacht te houden bij wat je voelt in je lijf.

Het samenhangend geheel van oefeningen heeft een (zeer) ontspannende uitwerking. Kortom, je werkt hard aan je gezondheid, maar vanuit een ontspannen basis. Het maakt niet uit of je man of vrouw bent. Het maakt ook niet uit of je fit bent of niet. Juist bij burnout en overspannenheid kan yoga genezend werken. De meeste oefeningen zijn eenvoudig en prettig om te doen. Sommige zijn wat uitdagender; deze zijn vaak in stapjes op te bouwen en zo heb je alle kans jezelf uit te dagen. Yoga leert je om vriendelijkheid voor jezelf op te brengen en met aandacht en respect je grenzen te verkennen. Gezondheid, ziekte en persoonlijke groei staan immers in verband met de manier waarop je met jezelf omgaat.

Met yoga laat je je lichaam werken terwijl je je, met mildheid, bewust blijft van je lichaam, je adem en je geest. Door dat ruime bewustzijn kan er ontspanning, balans en overzicht komen. Deze hogere optiek, dit overzicht, oefen je bij yoga en breng je in de praktijk in je dagelijks leven.

Zo ontwikkel je een basis van vrede en overzicht vanwaaruit je harmonieus om kunt gaan met jezelf – en de rest van de wereld.

‘Sinds ik op yoga zit, is de fysiotherapeut niet meer nodig.’

‘Veel meer ademruimte’

‘Ik kwam met hoofdpijn en vertrok zonder.’

‘Elke week een cadeautje aan mezelf.’

‘Onwijs lekkere yogalessen.’

‘Yoga geeft me bewustwording van m’n gedachten en m’n lichaam. Het mooie is dat er niets goed of fout is. Alles mag er gewoon zijn.’

‘Geen last meer van mijn rug!’

‘Hoop in m’n nieuwe woonplaats een docent te vinden die net zo goed is’.

‘Yoga is bewustzijnsontwikkeling. Dat merk in in mijn dagelijks leven. Sinds ik aan yoga doen, eet ik gezonder en beweeg ik meer. Zonder moeite.’